Vitality and Food - A Tasty Story

יום רביעי, 13 באוגוסט 2014

דוקרני וקשוח מבחוץ ומתוק ורך מבפנים - פרי הילדות שלנו בקיץ הישראלי ומתכון ל״ברד״ סברס

מקורו של הסברס, ״הפרי הלאומי שלנו״ הוא בכלל במקסיקו. משם הוא הגיע עם הספרדים לאירופה ולשאר העולם. במאה ה 18 הגיע לאיזורינו ומאז משמש גם כסמל הישראלי הקשוח ״הצבר״ מחוספס מבחוץ ורך מבפנים!

לפני מספר ימים, סיפרתי לידידי סובכי מפראדיס השכנה על אכזבתי מהסברסים שקניתי בסופרמקרט. אני זוכרת את טעם הילדות ואלו שקניתי היו תפלים וחסרי טעם. 
סובכי שתמיד מציל את המצב, מיד הציע לי להצטרף אליו לקטוף סברס בלאדי עם טעם של פעם. כבר למחרת נעה בתי ואני יצאנו עם סובכי למסע של קטיף סברסים למרגלות הכרמל.

זה הרבה יותר פשוט ולא כלכך מסוכן (מבחינה קוצנית) ממה שחשבתי. בקטיף הסברס משתמשים במוט מיוחד ארוך עם שני קונוסים בקצהו, בגדלים שונים. הסברס נכנס בדיוק בגודלו לקונוס ועם סיבוב קטן חותכים אותו ומניחים בדלי. פעם היינו מחברים קופסת שימורים לקצה של מוט ובעזרת סכין מחוברת למוט ארוך נוסף היינו חותכים את הסברס לתוך הקופסא. היום השתכללנו אומר סובכי בגאווה. אני מופתעת לגלות שקוטפים דווקא סברסים ירוקים. הכתומים/אדומים כבר יותר מדי בשלים ובדרך כלל רקובים בפנים מסביר סובכי.

סובכי מדגים לנו ואז נעה נכנסת לפעולה (אני רק הצלמת!)



תוך פחות מחצי שעה יש לנו שני דליים מלאים פרי טרי ומאד קוצני!!!



השלב הבא הוא השלב בו מנקים את הסברסים מהקוצים ואפילו לא צריכים כפפות!
קוטפים ענפים מעץ בסביבה. שופכים את הסברסים על האדמה ומנקים אותם בעזרת הענפים כמו עם מברשת גדולה מכים עליהם (בעדינות) ומגלגלים אותם בחול עד שכל הקוצים יוצאים.


נעה מאד מרוצה מהיבול שלנו!


הסברס בנוסף להיותו טעים טעים, הינו עשיר בויטמין C, מגנזיום, סידן, אשלגן ובסיבים תזונתיים. הוא דל בקלוריות וברפואה העתיקה המקומית השתמשו בו לייצב רמות סוכר בדם.



אז איך מקלפים? מניחים על קרש, כן כן כבר אפשר עכשיו לגעת בידיים.

פורסים את שני הקצוות וחורצים לאורך חריץ דק. פותחים את החריץ, והפרי העסיסי נשלף החוצה בקלי קלות.


שוטפים את הפירות הקלופים ומגישים מיד. סובכי ממליץ לשמור את הסברסים במקרר בקליפתם ולקלף רק כשעה או פחות לפני ההגשה.


עם סובכי אני במיוחד נהנית לשוחח על אוכל ולשמוע ממנו על מאכלים ערביים מסורתיים מקומיים. לשאלתי אם יש תבשילים ערביים עם סברס הוא ענה שלא. סברס אוכלים צונן מאד כמו שהוא -- ככה פשוט בלי ״עוונטות״:-)

במסעדות ובאינטרנט תמצאו מתכונים לשימוש בסברס בסלטים, בבישולים וכמנות אחרונות כמו הכנת סורבה. אני שילבתי אותו במשקה ברד פירות טבעיים שאני מכינה בקיץ. קרח ופירות (עכשיו הכי מומלצים הינם האבטיח והמלון כבסיס ואפשר להוסיף משלל פרי העונה - תאנים, ענבים, פסיפלורה ועוד... יוצא ברד במתיקות עדינה. אם רוצים מתוק יותר אפשר להוסיף קצת סילאן או דבש. 

מתכון לברד סברס ואבטיח (כמות לכוס אחת גדולה)

1 כוס קרח
1/4 כוס מים
2 סברסים*
1 כוס קוביות אבטיח
חופן עלי נענע

בבלנדר קוטשים את הקרח עם המים. מוסיפים את הפירות ומבלנדרים  כ 20 שניות. התוצאה הינה ברד עדין במרקם ובמתיקות מרענן ומזין. הנענע מוסיפה רעננות ואפשר להתנסות בהוספת צמחי תבלין אחרים כמו בזיליקום, מרווה ולבנדר.
*למי שמעדיף ללא הגרעינים של הסברס מומלץ להכין את מיץ הסברס מראש ולסנן את הגרעינים.


אנחנו מדברים על הכל סובכי ואני. על החיים ועל המלחמה הזו שנפלה עלינו וקלקלה לנו את הקיץ. ״הכל אשמים המנהיגים״ אנחנו מסכמים  - מה אנחנו בסה״כ רוצים? לחיות בשקט, להתפרנס בכבוד וליהנות מהמשפחה והחברים.

בתיאבון ולבריאות!!!

שרון

אתם מוזמנים להכנס ולעקוב אחרי הפרסומים שלי בדף הפייסבוק http://on.fb.me/Ubk8QI

בנוסף, בקרוב אני פותחת סדנה אינטימית ומעשית לשינוי תזונתי טבעי. אני מזמינה  אותכן למפגש חוויתי שבו אציג עם שותפתי תמי גינזבורג את השיטה הייחודית לשינוי והתמדה. פרטים בקישור המצורף סדנת האזנה

תגובה 1: